Prezentuję konspekt z nauczania zintegrowanego w klasie I : Wypowiedzi dzieci na temat gospodarstwa wiejskiego na podstawie własnych doświadczeń i tekstu "Wycieczka na wieś".
KONSPEKT Z NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO W KLASIE I A
Prowadząca: Anna Nawrot
Krąg tematyczny: W świecie zwierząt.
Temat dnia: Jakie zwierzęta hodujemy na wsi ? Wypowiedzi dzieci na temat gospodarstwa wiejskiego na podstawie własnych doświadczeń i tekstu „Wycieczka na wieś”.
Cele: - rozpoznawanie zwierząt hodowanych na wsi, - określanie cech charakterystycznych ptaków i ssaków hodowlanych, - rozwijanie umiejętności słuchania tekstu ze zrozumieniem, - umiejętność wyszukiwania w tekście danego fragmentu, - rozwijanie spostrzegawczości, - ćwiczenie pamięci, - utrwalenie wiadomości o rzeczowniku, - wdrażanie do wypowiadania się całym zdaniem, - utrwalanie liczenia w zakresie 20, - wdrażanie do zachowania porządku, dyscypliny podczas lekcji, - przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania.
Przewidywane efekty dydaktyczno – wychowawcze: - zna zwierzęta hodowane na wsi i korzyści płynące z ich hodowli, - zna cechy charakterystyczne ptaków i ssaków, dostrzega ich podobieństwo i różnice, - rozpoznaje i wskazuje rzeczowniki, - rozwiązuje zagadki o zwierzętach, - z uwagą słucha opowiadania czytanego przez nauczyciela i prowadzi swobodną rozmowę inspirowaną wysłuchanym tekstem i własnymi obserwacjami, - liczy w zakresie 20 przy pomocy liczmanów, - potrafi zachowywać się kulturalnie podczas lekcji oraz pamięta o zachowaniu porządku wokół siebie.
Metody pracy: zabawowa, problemowa, praca z tekstem, pokaz, rozwiązywania problemów, ćwiczeń, aktywizująca, drama .
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: zagadki o ptakach i ssakach hodowlanych, ilustracje zwierząt hodowlanych, kartoniki z nazwami zwierząt hodowlanych, karta pracy, liczmany- kurczęta i kaczęta, ilustracje przedstawiające gospodarstwo wiejskie, wiersz Stanisławy Daraszkiewicz pod tytułem „Kura i kaczka” , podręcznik do kl. I „Już w szkole” (semestr II) – s.64.
Przebieg zajęć Faza wstępna 1. Zabawa matematyczna „Na podwórku”. - przeczytanie przez nauczyciela wiersza S. Daraszkiewicz pod tytułem „Kury i kaczki” (liczenie ptaków)
Faza główna
1. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach hodowanych na wsi. - podział zwierząt na zbiory – PTAKI , SSAKI (przedstawienie na tablicy zbiorów, przepisanie do karty pracy) - określanie cech charakterystycznych dla tych grup zwierząt , sposobu ich życia, budowy 2. „Jakie to zwierzę?” – odgadywanie , zapisywanie nazw zakrytych zwierząt (karta pracy) oraz naśladowanie głosu danego zwierzęcia. 3. Słuchanie tekstu „Wycieczka na wieś” czytanego przez nauczyciela. - wypowiedzi uczniów związane z wysłuchanym tekstem - omówienie ilustracji zwierząt hodowlanych - głośne czytanie wybranych fragmentów tekstu 4. Przerwa śródlekcyjna. 5. Zabawa „Dobierzmy się w pary” (karta pracy). - łączenie w pary dorosłych zwierząt i ich potomstwa
Faza końcowa
1. Określanie korzyści, jakie przynosi ludziom hodowla zwierząt. 2. Podsumowanie wiadomości o ptakach i ssakach hodowlanych.
Anna Nawrot
|